Pierwszą
sesję poprowadziła Richenda, zaproponowała różne ciekawe sposoby ćwiczenia
wymowy. Richenda jest ekspertem w dziedzinie wymowy, więc mieliśmy naprawdę
wiele pytań, a potem wywiązała się długa dyskusja na temat kręgów Kachrus’a
(inner, outer, expander), co uświadomiło mi, że w nauczaniu nie dążymy do
osiągnięcia brytyjskiego akcentu i idealnej wymowy fonemów, a raczej ważniejsze
jest bycie rozumianym przez innych użytkowników języka. LFC (Lingua Franca
Core) najważniejsze są: długość samogłosek, akcent w zdaniu i wyrazie, poprawna
wymowa spółgłosek w zbitkach (clusters). Jonny omawiał z nami, w jaki sposób
wydobywać z uczniów wiedzę, sprawdzać, czy rozumieją najważniejsze treści i nie
przesadzać z wyjaśnianiem i podawaniem gotowych odpowiedzi. Koncepcja 2Cs –
czyli context i koncept polega na różnicy w podejściu nauczyciela do
prowadzenia lekcji. Nauczyciel może wejść do klasy i przedstawić temat lekcji
związany z jedzeniem, zapisać go na tablicy, podać uczniom najważniejsze
słówka. Może też zrobić inaczej: Wejść do klasy i powiedzieć, że jest bardzo
głodny, następnie zapytać uczniów, co lubią jeść i w ten sposób uczniowie sami
podają słówka, które już znają i te, które chcieliby poznać. Z punktu widzenia
ucznia bardziej naturalnym jest poznanie kontekstu, a następnie przejście do
konceptu. Przy sprawdzaniu wiedzy nie zadawać pytania „Do you understand?” Są lepsze
sposoby sprawdzenia wiedzy. Przykładowo, nauczyciel chce wiedzieć, czy
uczniowie zrozumieli słowo ‘nóż’. Nie pyta, co znaczy, tylko zadaje pytanie kontrolne
w stylu: „Czy dzieci mogą bawić się nożem?”, „Czy nóż to osoba?” itd. Kolejnym
ważnym aspektem w podejściu do uczniów jest kontrakt, ale nie tradycyjny, a
angażujący uczniów i dający im poczucie odpowiedzialności. Uczniowie najpierw
zapisują wszystkie zasady, jakich spodziewają się, że będzie wymagał od nich nauczyciel,
następnie piszą, czego oczekują od nauczyciela, wówczas wypracowany kontrakt
jest wspólnie tworzony i można go powiesić w formie plakatu w klasie. Ważne,
żeby kontrakt był zrobiony pierwszego dnia. Takie wskazówki z pewnością pomogą
w utrzymaniu dyscypliny na lekcjach i bardziej zaangażują uczniów.
Popołudniowa
sesja z Tomem była bardzo interesująca i praktyczna. Tom pokazał nam różne
możliwości wykorzystania zasobów Internetu do tworzenia lekcji w oparciu o TIK.
Po tych zajęciach dysponuję listą różnych stron z programami do tworzenia
materiałów, np. www.podcastinenglish,
www.spellingcity.com, www.animato.com, www.present.me, www.breakingnewsenglish.com i wiele innych. Tom nie tylko pokazał nam te
strony, ale też zaprezentował, jak ich używać i jak możemy je dowolnie
modyfikować do potrzeb naszych uczniów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz