środa, 16 kwietnia 2014

Dzień 3



Pierwszą sesję poprowadziła Richenda, zaproponowała różne ciekawe sposoby ćwiczenia wymowy. Richenda jest ekspertem w dziedzinie wymowy, więc mieliśmy naprawdę wiele pytań, a potem wywiązała się długa dyskusja na temat kręgów Kachrus’a (inner, outer, expander), co uświadomiło mi, że w nauczaniu nie dążymy do osiągnięcia brytyjskiego akcentu i idealnej wymowy fonemów, a raczej ważniejsze jest bycie rozumianym przez innych użytkowników języka. LFC (Lingua Franca Core) najważniejsze są: długość samogłosek, akcent w zdaniu i wyrazie, poprawna wymowa spółgłosek w zbitkach (clusters). Jonny omawiał z nami, w jaki sposób wydobywać z uczniów wiedzę, sprawdzać, czy rozumieją najważniejsze treści i nie przesadzać z wyjaśnianiem i podawaniem gotowych odpowiedzi. Koncepcja 2Cs – czyli context i koncept polega na różnicy w podejściu nauczyciela do prowadzenia lekcji. Nauczyciel może wejść do klasy i przedstawić temat lekcji związany z jedzeniem, zapisać go na tablicy, podać uczniom najważniejsze słówka. Może też zrobić inaczej: Wejść do klasy i powiedzieć, że jest bardzo głodny, następnie zapytać uczniów, co lubią jeść i w ten sposób uczniowie sami podają słówka, które już znają i te, które chcieliby poznać. Z punktu widzenia ucznia bardziej naturalnym jest poznanie kontekstu, a następnie przejście do konceptu. Przy sprawdzaniu wiedzy nie zadawać pytania „Do you understand?” Są lepsze sposoby sprawdzenia wiedzy. Przykładowo, nauczyciel chce wiedzieć, czy uczniowie zrozumieli słowo ‘nóż’. Nie pyta, co znaczy, tylko zadaje pytanie kontrolne w stylu: „Czy dzieci mogą bawić się nożem?”, „Czy nóż to osoba?” itd. Kolejnym ważnym aspektem w podejściu do uczniów jest kontrakt, ale nie tradycyjny, a angażujący uczniów i dający im poczucie odpowiedzialności. Uczniowie najpierw zapisują wszystkie zasady, jakich spodziewają się, że będzie wymagał od nich nauczyciel, następnie piszą, czego oczekują od nauczyciela, wówczas wypracowany kontrakt jest wspólnie tworzony i można go powiesić w formie plakatu w klasie. Ważne, żeby kontrakt był zrobiony pierwszego dnia. Takie wskazówki z pewnością pomogą w utrzymaniu dyscypliny na lekcjach i bardziej zaangażują uczniów.
Popołudniowa sesja z Tomem była bardzo interesująca i praktyczna. Tom pokazał nam różne możliwości wykorzystania zasobów Internetu do tworzenia lekcji w oparciu o TIK. Po tych zajęciach dysponuję listą różnych stron z programami do tworzenia materiałów, np. www.podcastinenglish, www.spellingcity.com, www.animato.com, www.present.me, www.breakingnewsenglish.com  i wiele innych. Tom nie tylko pokazał nam te strony, ale też zaprezentował, jak ich używać i jak możemy je dowolnie modyfikować do potrzeb naszych uczniów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz