tag:blogger.com,1999:blog-48062730113835714262024-03-13T05:21:08.832-07:00Comenius - mobilność szkolnej kadry edukacyjnej 2014 Założyłam ten blog, żeby opowiadać o moich doświadczeniach związanych z udziałem w programie Comenius - Uczenie się przez całe życie - Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej. Będę się dzielić
spostrzeżeniami na temat szkolenia dla nauczycieli w ramach tego programu, ponieważ
sądzę, że jest to jedna najlepszych form doskonalenia zawodowego i naprawdę warto poświęcić nieco czasu na przygotowanie wniosku.
Agnieszka, Maciek i Olafhttp://www.blogger.com/profile/03832273940353780250noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-4806273011383571426.post-22126436591121556262014-04-20T13:17:00.000-07:002014-04-26T13:19:27.602-07:00Dlaczego warto uczestniczyć w programie Comenius?<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Przebywanie w międzynarodowym środowisku oraz dyskusje w grupie innych europejskich nauczycieli przyczyniły się do doskonalenia umiejętności językowych i wymiany doświadczeń.<br />
Szkolenie dało mi możliwość dzielenia się swoim doświadczeniem z europejskimi nauczycielami. Międzynarodowe środowisko sprzyja wymianie poglądów i pozwala spojrzeć na te same aspekty pracy nauczyciela z zupełniej innej strony. Dzięki swobodnym rozmowom mogłam również zdobyć informacje o funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych w innych krajach. Szkolenie w Wielkiej Brytanii pozwoliło mi zbliżyć się do kultury tego kraju, a także poznania piękna natury regionu i następnie przekazania tego uczniom. Udział w kursie odświeżył moje zainteresowania w dziedzinie, której nauczam, umożliwił mi dostęp do większego zasobu materiałów i metod szkoleniowych oraz zwiększył moje perspektywy zawodowe, a także poszerzył wiedzę o innych krajach i kulturach. <br />
W czasie kursu Możliwość wymiany doświadczeń pomgła mi w krytycznym spojrzeniu na metody stosowane w mojej szkole. Poznałam metody nauczania, które koncentrują się na indywidualnym podejściu do każdego ucznia i zdobyłam umiejętność łączenia różnych technik podczas jednej lekcji. Podniesienie kwalifikacji zawodowych, doskonalenie umiejętności językowych i wypracowanie nowych pomysłów wpłyną na sposób prowadzenia zajęć w klasie. <br />
Na szkoleniu organizowanym w kraju nie ma możliwości doskonalenia swoich umiejętności językowych "poza klasą", nie ma też możliwości dzielenia się doświadczeniem z europejskimi nauczycielami ( brak wymiany międzykulturowej). Międzynarodowe środowisko sprzyja wymianie poglądów i pozwala spojrzeć na te same aspekty pracy nauczyciela z zupełniej innej strony. Szkolenie w Wielkiej Brytanii daje możliwość pogłębiania znajomości kultury tego regionu, a także poznania rodowitych Anglików, dzięki możliwości zamieszkania u rodziny goszczącej, a tym samym uzyskania odpowiedzi na wiele pytań dotyczących języka codziennego, używanego przez Brytyjczyków w nieformalnych sytuacjach..<br />
<br />
Szkoła zyskuje europejski wymiar – udział pracownika w jednym z europejskich programów edukacyjnych podnosi prestiż placówki. Uczniowie i nauczyciele będą mogli odczuć, że ich szkoła, mimo pewnych różnic, jest integralną częścią systemu edukacji w całej Europie, a za sprawą różnych instytucji wpierających rozwój edukacji nauczyciele mają szansę rozwijać się zawodowo. <br />
<br /></div>
Agnieszka, Maciek i Olafhttp://www.blogger.com/profile/03832273940353780250noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4806273011383571426.post-80829337776096591042014-04-19T13:05:00.000-07:002014-05-04T12:50:17.762-07:00Wyjazd<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<!--[if gte mso 9]><xml>
<w:WordDocument>
<w:View>Normal</w:View>
<w:Zoom>0</w:Zoom>
<w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone>
<w:Compatibility>
<w:BreakWrappedTables/>
<w:SnapToGridInCell/>
<w:WrapTextWithPunct/>
<w:UseAsianBreakRules/>
</w:Compatibility>
<w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel>
</w:WordDocument>
</xml><![endif]--><br />
<!--[if gte mso 10]>
<style>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}
</style>
<![endif]-->
<br />
<div class="MsoNormal" style="mso-margin-bottom-alt: auto; mso-margin-top-alt: auto;">
Dzisiaj
wyjeżdżam. Anette zrobiła tradycyjne angielskie śniadanie. Czas tak szybko mija, dopiero tu przyjechałam, a już trzeba się
pakować. Odjadę bogatsza o wspaniałe doświadczenie życiowe i zawodowe. Ten
tydzień był bardzo intensywny, ponieważ starałam się maksymalnie wykorzystać
okazje do poznania regionu Hampshire.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></div>
<div class="MsoNormal" style="mso-margin-bottom-alt: auto; mso-margin-top-alt: auto;">
Z
Anette prowadziłam codziennie długie rozmowy, zadawałam jej wiele pytań
dotyczących codziennego użytkowania języka i życia w Wielkiej Brytanii. Wieczorami
wraz z Najinem i Anette zasiadaliśmy do wspólnego posiłku i zwykle wywiązywały
się długie rozmowy na temat różnic kulturowych i dlatego każdy z nas wyniósł z
tych dyskusji nowe doświadczenie, wiedzę. Rozmawialiśmy o wszystkim, począwszy
od ulubionych potraw i najpiękniejszych miejsc w naszych krajach, skończywszy
na tematach związanych z obyczajowością, religią, historią. Z kolei grupa
nauczycieli uczestniczących w kursie tworzyła zbiór bardzo indywidualnych
osobowości. Każdy z nas podpowiadał, jakieś ciekawe pomysły, mówił o własnej
praktyce, swoich sprawdzonych sposobach w trudnych sytuacjach. Okazało się, że
mamy bardzo podobne problemy i w zasadzie te same aspekty pracy sprawiają nam
trudności. Rozmawialiśmy często, jak sobie z nimi radzić, czasem nawet dyskusja
była tak gorąca, że prowadzący sesję musiał nam przerywać, ponieważ nie
zdążyłby omówić z nami zaplanowanych zagadnień. Jednak wiele razy takie
dyskusje o naszych doświadczeniach związanych z nauczaniem wynikały
bezpośrednio z wykonanych zadań i dawały nam dużo do myślenia. Kurs oceniam
bardzo dobrze, wiem, że wiele się nauczyłam, że wiele tak prostych rozwiązań
leżało w zasięgu mojej ręki, a jednak rutyna i pewne zawodowe przyzwyczajenia
nie pozwalały mi ich dostrzec i wykorzystać. Niektóre rozwiązania mogę uznać za
nowatorskie, z niektórymi spotkałam się już w swej pracy, ale wszystkie warte
zastosowania w praktyce.<br />
<br />
Krótkie filmiki:<br />
<a href="http://animoto.com/play/C16ngljNz0Gl0UKknA51lg" target="_blank">O szkoleniu</a><br />
<a href="http://animoto.com/play/cfAjVZxqvnTpnyO0WpMiBw" target="_blank">Na zajęciach</a><br />
<a href="http://animoto.com/play/MMzreP5eSSFMaZmNS5PdUg" target="_blank">Southampton</a></div>
</div>
Agnieszka, Maciek i Olafhttp://www.blogger.com/profile/03832273940353780250noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4806273011383571426.post-27076602446463299632014-04-18T12:54:00.000-07:002014-04-26T13:19:27.608-07:00Dzień 5<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<!--[if gte mso 9]><xml>
<w:WordDocument>
<w:View>Normal</w:View>
<w:Zoom>0</w:Zoom>
<w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone>
<w:Compatibility>
<w:BreakWrappedTables/>
<w:SnapToGridInCell/>
<w:WrapTextWithPunct/>
<w:UseAsianBreakRules/>
</w:Compatibility>
<w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel>
</w:WordDocument>
</xml><![endif]--><br />
<!--[if gte mso 10]>
<style>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}
</style>
<![endif]-->
<br />
<div class="MsoNormal" style="mso-margin-bottom-alt: auto; mso-margin-top-alt: auto;">
W
piątek szkoła była zamknięta, ponieważ Wielki Piątek jest w Anglii dniem wolnym
od pracy. Jedynie nasza comeniusowa grupa miała zajęcia i szkołę otworzył
specjalnie dla nas Jonny. Dzisiaj każdy trochę się denerwował, ponieważ po
zajęciach z Jonnym (tam się działo tak dużo, że nie starczy dnia, żeby opisać!)
mieliśmy zaprezentować mini lekcje na podstawie wylosowanych wcześniej tematów.
Teraz mogę zdradzić, że miałam temat, który brzmiał: ‘How to wire an English
plug’. Długo się nad tym zastanawiałam i muszę przyznać, że na początku nie
potrafiłam oderwać się od myśli – wyjaśnić, pokazać zdjęcia, może jakiś filmie
z youtooba… Cały problem polegał na tym, że w podejściu skoncentrowanym na
uczniu, to nie ja miałam być w centrum i tłumaczyć. Jak zatem nauczyć, nie
udzielając wyjaśnień, jednocześnie spowodować, że uczniowie będą pamiętać
kolejność podłączania kolorowych kabelków? I w końcu mnie olśniło. Angielska
wtyczka ma 3 dziurki i 3 kabelki w różnych kolorach. Moimi uczniami są
pozostali nauczyciele, więc mam do zaangażowania 7 osób. Nic nie będę
tłumaczyć, tylko rozpiszę im zadania na kartkach i podzielę na dwie grupy. 3
osoby będą dziurkami, 3 będą kabelkami i jedna zostanie śrubokrętem. Zadania
miały prosty przekaz typu: Dziurki: Earth, Live i Neutral ustawiają się w jak
na schemacie wtyczki, każda z dziurek lubi konkretny kolor. Z kolei kolorowe
kable muszą podejść i dogadać się, kto z kim tworzy parę. Na koniec śrubokręt
zbiera od połączonych par te informacje i na tablicy uzupełnia schemat rysunku
prawidłowego podłączenia kabli. Wyszło dobrze, wszystkim się podobało i
najważniejsze, że pamiętali, jak podłączyć te kable. Na koniec sesji, gdy już
każdy z nas przeprowadził swoją mini lekcję, wysłuchaliśmy opinii i rad
pozostałych nauczycieli. Powiem szczerze, że bycie ocenianym przez innych
nauczycieli jest dość stresujące, jednak te uwagi były bardzo pomocne i
pokazywały mocne i słabe strony. Na koniec zajęć dzieliliśmy się swoimi
doświadczeniami i spostrzeżeniami, zastanawialiśmy się, jakie pomysły
wykorzystamy w swojej pracy i jak ten kurs wpłynął na nas jako na nauczycieli.
Później otrzymaliśmy certyfikaty. Dla mnie ten dzień jednak się jeszcze nie
zakończył, bo nie byłabym sobą, nie odwiedzając Winchesteru – pierwszej stolicy
Anglii. Jeszcze przed wyjazdem wiedziałam, że koniecznie muszę zobaczyć
legendarny Stół Rycerzy Króla Artura, gregoriański młyn wodny, dom słynnej
pisarki Jane Austen, Katedrę, pozostałości po zamku (Great Hall), małe ukryte w
zaułkach uliczek kościółki, średniowieczne budynki na High Street i maleńki
prawdziwy pub z 1540 r. mieszczący kilka stolików – The Eclipse Inn.
Wystarczyło mi nawet czasu na spacer uroczą trasą wzdłuż rzeki i starożytnych
murów. Sprawdzając informacje o mieście wyczytałam, że można nawet przez
Internet zamówić spotkanie z wolontariuszem, który oprowadzi po mieście i
pokaże prawdziwe perełki. Niestety ja nie byłam pewna, kiedy pojadę do
Winchesteru, więc zwiedzałam go sama, chociaż z chęcią skorzystałabym z takiej
okazji.</div>
</div>
Agnieszka, Maciek i Olafhttp://www.blogger.com/profile/03832273940353780250noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4806273011383571426.post-85388771212719264052014-04-17T12:49:00.000-07:002014-04-26T13:19:27.621-07:00Dzień 4<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<!--[if gte mso 9]><xml>
<w:WordDocument>
<w:View>Normal</w:View>
<w:Zoom>0</w:Zoom>
<w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone>
<w:Compatibility>
<w:BreakWrappedTables/>
<w:SnapToGridInCell/>
<w:WrapTextWithPunct/>
<w:UseAsianBreakRules/>
</w:Compatibility>
<w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel>
</w:WordDocument>
</xml><![endif]--><br />
<!--[if gte mso 10]>
<style>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}
</style>
<![endif]-->
<br />
<div class="MsoNormal" style="mso-margin-bottom-alt: auto; mso-margin-top-alt: auto;">
Rano
dowiedzieliśmy się, jak z nudnego tematu zaprezentowanego w podręczniku można
zrobić ciekawą lekcję, angażującą uczniów wizualnie, słuchowo i kinestetycznie.
To niesamowite, jak wiele można się nauczyć z zamkniętymi oczami. <span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">Na pewno zastosuję ‘scare’ czyli:
select, cut, adopt, replice, expand. </span>Kolejna sesja dotyczyła podejścia
komunikacyjnego, bardzo personalizowanego, opartego na Dogme ELT. Bardzo
spodobało mi się ćwiczenie, które polegało na wyjęciu z kieszeni lub torebki 3
przedmiotów, które nas charakteryzują i opowiadanie o sobie w oparciu przedmioty.
Interesujące było również wykorzystanie realnych wiadomości SMS do budowania na
ich podstawie zdań. Nauczyciel pokazuje SMS z odpowiedzią i uczniowie mają
wymyślić, jaki był pierwszy SMS. Stawiając kolejne pytania, możemy stworzyć
historię, opisać postaci itd. Podobnie w kreatywnym pisaniu -wykorzystujemy
naturalną ciekawość uczniów. Podajemy zakończenie opowiadania, uczniowie
wymyślają, co się wydarzyło, uzupełniając brakujące informacje. Bardzo podobały
mi się zajęcia z wykorzystaniem dramy. Z pewnością będę pamiętać o nich na
moich lekcjach. Ćwiczenia rozgrzewają mięśnie twarzy, pozwalają skupić uwagę i
wzmacniają koncentrację oraz koordynację wzrokowo-ruchową, do tego są przyjemne
i zabawne. Kilka zabaw: ‘slap’, ‘odgrywanie scenek z życia codziennego z
narratorem z boku’, wczuwanie się w odczytywany przez nauczyciela tekst.</div>
<div class="MsoNormal" style="mso-margin-bottom-alt: auto; mso-margin-top-alt: auto;">
Po
zajęciach miałam się wraz z Anette i Najim wybrać do Stonhenge, ale
przedświąteczne korki zatrzymały nas w mieście. Droga do Kamieni była
zablokowana z powodu wypadku. Jeśli chce się zobaczyć Stonehenge, należy
przyjechać przynajmniej na dwie godziny przed zamknięciem, czyli najpóźniej
przed 17, a w naszym przypadku było to niemożliwe. Szkoda, bo bardzo chciałam
odwiedzić to miejsce, tym bardziej, że Anette zaproponowała nam ten wyjazd.
Wcześniej kombinowałam, jak samodzielnie się tam dostać i przeglądałam różne
angielskie fora podróżnicze. Jedynym wyjściem jest dojechać do Salisbury i tam
trzeba jechać turystycznym autobusem (za 13 funtów). Wejście kosztuje 14
funtów. Inną alternatywą jest dojazd do Salisbury, następnie do Amesbury i
potem droga pieszo do samego Stonehenge ok. 8 km w dwie strony. Niestety, tym
razem nie dane mi było oglądać jednej z największych atrakcji Anglii. No cóż, trudno,
będzie to jeszcze jeden powód, by wrócić do Anglii. Postanowiliśmy jednak
pojechać razem do Netley i zobaczyć piękne ruiny, które poprzednio oglądałam
tylko prze zamkniętą bramę. Najbardziej zaskoczył mnie fakt, że Naji nie miał
wcześniej pojęcia, że Stonehenge znajduje się tak blisko Sauthampton, a Anette
nigdy tam nie była, choć często przejeżdżała samochodem w tej okolicy. O
ruinach monastyru nie wiedziała, choć jeździła do parku Victorii w Netley.
Cieszę się, że wyszukane przeze mnie informacje o wartych odwiedzenia miejscach
przydały się nie tylko mnie.</div>
</div>
Agnieszka, Maciek i Olafhttp://www.blogger.com/profile/03832273940353780250noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4806273011383571426.post-89972059952639886072014-04-16T12:48:00.000-07:002014-04-26T13:19:27.623-07:00Dzień 3<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<!--[if gte mso 9]><xml>
<w:WordDocument>
<w:View>Normal</w:View>
<w:Zoom>0</w:Zoom>
<w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone>
<w:Compatibility>
<w:BreakWrappedTables/>
<w:SnapToGridInCell/>
<w:WrapTextWithPunct/>
<w:UseAsianBreakRules/>
</w:Compatibility>
<w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel>
</w:WordDocument>
</xml><![endif]--><br />
<!--[if gte mso 10]>
<style>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}
</style>
<![endif]-->
<br />
<div class="MsoNormal" style="mso-margin-bottom-alt: auto; mso-margin-top-alt: auto;">
Pierwszą
sesję poprowadziła Richenda, zaproponowała różne ciekawe sposoby ćwiczenia
wymowy. Richenda jest ekspertem w dziedzinie wymowy, więc mieliśmy naprawdę
wiele pytań, a potem wywiązała się długa dyskusja na temat kręgów Kachrus’a
(inner, outer, expander), co uświadomiło mi, że w nauczaniu nie dążymy do
osiągnięcia brytyjskiego akcentu i idealnej wymowy fonemów, a raczej ważniejsze
jest bycie rozumianym przez innych użytkowników języka. LFC (Lingua Franca
Core) najważniejsze są: długość samogłosek, akcent w zdaniu i wyrazie, poprawna
wymowa spółgłosek w zbitkach (clusters). Jonny omawiał z nami, w jaki sposób
wydobywać z uczniów wiedzę, sprawdzać, czy rozumieją najważniejsze treści i nie
przesadzać z wyjaśnianiem i podawaniem gotowych odpowiedzi. Koncepcja 2Cs –
czyli context i koncept polega na różnicy w podejściu nauczyciela do
prowadzenia lekcji. Nauczyciel może wejść do klasy i przedstawić temat lekcji
związany z jedzeniem, zapisać go na tablicy, podać uczniom najważniejsze
słówka. Może też zrobić inaczej: Wejść do klasy i powiedzieć, że jest bardzo
głodny, następnie zapytać uczniów, co lubią jeść i w ten sposób uczniowie sami
podają słówka, które już znają i te, które chcieliby poznać. Z punktu widzenia
ucznia bardziej naturalnym jest poznanie kontekstu, a następnie przejście do
konceptu. Przy sprawdzaniu wiedzy nie zadawać pytania „Do you understand?” Są lepsze
sposoby sprawdzenia wiedzy. Przykładowo, nauczyciel chce wiedzieć, czy
uczniowie zrozumieli słowo ‘nóż’. Nie pyta, co znaczy, tylko zadaje pytanie kontrolne
w stylu: „Czy dzieci mogą bawić się nożem?”, „Czy nóż to osoba?” itd. Kolejnym
ważnym aspektem w podejściu do uczniów jest kontrakt, ale nie tradycyjny, a
angażujący uczniów i dający im poczucie odpowiedzialności. Uczniowie najpierw
zapisują wszystkie zasady, jakich spodziewają się, że będzie wymagał od nich nauczyciel,
następnie piszą, czego oczekują od nauczyciela, wówczas wypracowany kontrakt
jest wspólnie tworzony i można go powiesić w formie plakatu w klasie. Ważne,
żeby kontrakt był zrobiony pierwszego dnia. Takie wskazówki z pewnością pomogą
w utrzymaniu dyscypliny na lekcjach i bardziej zaangażują uczniów.</div>
<div class="MsoNormal" style="mso-margin-bottom-alt: auto; mso-margin-top-alt: auto;">
Popołudniowa
sesja z Tomem była bardzo interesująca i praktyczna. Tom pokazał nam różne
możliwości wykorzystania zasobów Internetu do tworzenia lekcji w oparciu o TIK.
Po tych zajęciach dysponuję listą różnych stron z programami do tworzenia
materiałów, np. <a href="http://www.podcastinenglish/">www.podcastinenglish</a>,
<a href="http://www.spellingcity.com/">www.spellingcity.com</a>, <a href="http://www.animato.com/">www.animato.com</a>, <a href="http://www.present.me/">www.present.me</a>, <a href="http://www.breakingnewsenglish.com/">www.breakingnewsenglish.com</a><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>i wiele innych. Tom nie tylko pokazał nam te
strony, ale też zaprezentował, jak ich używać i jak możemy je dowolnie
modyfikować do potrzeb naszych uczniów. </div>
</div>
Agnieszka, Maciek i Olafhttp://www.blogger.com/profile/03832273940353780250noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4806273011383571426.post-23256983063133117312014-04-15T12:45:00.000-07:002014-04-26T13:19:27.605-07:00Dzień 2<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<!--[if gte mso 9]><xml>
<w:WordDocument>
<w:View>Normal</w:View>
<w:Zoom>0</w:Zoom>
<w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone>
<w:Compatibility>
<w:BreakWrappedTables/>
<w:SnapToGridInCell/>
<w:WrapTextWithPunct/>
<w:UseAsianBreakRules/>
</w:Compatibility>
<w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel>
</w:WordDocument>
</xml><![endif]--><br />
<!--[if gte mso 10]>
<style>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}
</style>
<![endif]-->
<br />
<div class="MsoNormal" style="mso-margin-bottom-alt: auto; mso-margin-top-alt: auto;">
Coraz
lepiej się poznajemy. Wszyscy jesteśmy w podobnym wieku, mamy różne doświadczenia,
którymi się dzielimy. Pomysły na lekcje, sposoby zarządzania czasem i
wykorzystanie przestrzeni w klasie są bardzo inspirujące i zmuszają do
refleksji. W dzisiejszym świecie, którym tak bardzo liczą się nowoczesne
technologie, często zapominamy o naturalnych, bardzo prostych, ale skutecznych
technikach i pomocach dydaktycznych, takich jak dłoń nauczyciela. Dzisiaj
dowiedziałam się, ile ciekawych ćwiczeń można przeprowadzić, mając możliwość
zmieniania klasowej przestrzeni. Pierwsza sesja dotyczyła dynamizowania procesu
nauczania za pomocą prostych pomysłów. Podczas sesji drugiej skupialiśmy się na
zagadnieniu poprawiania błędów, następnie omawialiśmy 7 typów uczniów i 7
stylów uczenia się oraz dostosowywania do nich zadań. Ostatnią sesję
poprowadził Jamie, który podkreślał znaczenie rytmu i intonacji w nauczaniu
wymowy. Następnie każdy z uczestników wylosował temat, który ma przygotować do
piątku, ponieważ w piątek naszym finalnym zadaniem będzie przeprowadzenie 3
minutowej lekcji za pomocą odpowiednio dobranych metod. Mój temat jest trudny.
Nie zdradzę, czego mam nauczyć, powiem jedynie, że Anette, chcąc mi nieco
pomóc, rozkręcała kabelki w brytyjskim gniazdku i pokazywała mi, jak to
wszystko w środku wygląda. Na razie zrobiłam zdjęcia tych kabli i narysowałam
schematy, gdzie i co podłączyć, ale nie mam pomysłu, co dalej?</div>
<div class="MsoNormal" style="mso-margin-bottom-alt: auto; mso-margin-top-alt: auto;">
Wieczorem
wybrałam się wraz z Anette do Netley na spacer. Bardzo chciałam zobaczyć ruiny katedry.
Niestety po 18 brama była już zamknięta. Spacerowałyśmy po plaży i doszłyśmy do
pałacu, który obecnie jest prywatną posiadłością. Zamek ma związki z dynastią
Tudorów. Odwiedzili to miejsce m.in. Królowa Elżbieta I i Książe Karol. W 1880
roku został przebudowany w stylu gotycki m, a od 1999 roku znajdują się tu
luksusowe apartamenty.</div>
</div>
Agnieszka, Maciek i Olafhttp://www.blogger.com/profile/03832273940353780250noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4806273011383571426.post-31204618451307423732014-04-14T13:18:00.000-07:002014-04-26T13:19:27.610-07:00Dzień 1<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<!--[if gte mso 9]><xml>
<w:WordDocument>
<w:View>Normal</w:View>
<w:Zoom>0</w:Zoom>
<w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone>
<w:Compatibility>
<w:BreakWrappedTables/>
<w:SnapToGridInCell/>
<w:WrapTextWithPunct/>
<w:UseAsianBreakRules/>
</w:Compatibility>
<w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel>
</w:WordDocument>
</xml><![endif]--><br />
<!--[if gte mso 10]>
<style>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}
</style>
<![endif]-->
<br />
<div class="MsoNormal">
Dzisiaj jest pierwszy dzień w Lewis school of English. Po
śniadaniu jedziemy autobusem (Naji ma tygodniowy bilet autobusowy na linię
First (17 funtów), ja kupiłam Solent Travel Card (30 funtów) na tydzień,
ponieważ zamierzam pojechać jeszcze w kilka miejsc, a karta pozwala na
nielimitowane przejazdy wszystkimi liniami w okolicy. W Southampton nie ma
jednej firmy autobusowej. Jest ich kilka, na każdą są inne bilety i do tego
jeszcze inne ceny w zależności od strefy, dlatego karta jest bardzo wygodna,
jeśli planujemy jechać też gdzieś poza miasto.</div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
Po załatwieniu formalności w recepcji szkoły miałam jeszcze
pół godziny do rozpoczęcia zajęć, więc poszłam na spacer do pobliskiego parku.
Szkoła jest w zasadzie w samym centrum, obok uniwersytetu, więc za parkiem
skręciłam w jedną ulic, która okazała się główną aleją i prowadziła do średniowiecznej
bramy miejskiej. Przed 9:30 jest pusto, sklepy jeszcze zamknięte. Cisza, spokój
i piękna pogoda wprawiły mnie dobry nastrój, chociaż i tak troszkę się
denerwowałam przed pierwszą „lekcją”, jak się okaże później, niepotrzebnie. W grupie
jest nas ośmioro. Już przed rozpoczęciem kursu mięliśmy okazję się poznać
poprzez platformę online, którą prowadzi szkoła. Jestem jedyną Polką, są Włoszki,
Portugalki, Niemka i Turek. Na początku zostaliśmy oprowadzeni po szkole,
później były „grube pingwiny”, czyli ćwiczenia integracyjne, a po przerwie
omawialiśmy zagadnienia z metodyki. Najważniejsze zagadnienia ze stosowania
technik koncentrujących się na uczniu to: Power of Pause (POP), less teacher =
more student. Dlaczego nauczyciel powinien mniej mówić i doskonalić komunikację
niewerbalną? Czy doprowadzanie do dziwnej ciszy, może być jedną z technik? Jak
ważne jest zminimalizowanie powtarzania po uczniach poprawnych odpowiedzi?
Techniki wzbudzania uwagi poprzez: szeptanie, liczenie, chrapanie, włączenie
światła, założenie okularów przeciwsłonecznych, śpiewanie. Techniki utrwalania
struktur leksykalno – gramatycznych przez wielokrotne wypowiadanie tych struktur
głośno. Zabawa w kręgu: Uczniowie siedzą na krzesłach, nauczyciel wchodzi do
środka kręgu i wypowiada zdanie np. <span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">If you have ever been to Paris, stand up and swap your seat. </span>Uczniowie,
dla których wypowiedziane zdanie jest prawda, wstają i zamieniają się
miejscami, a osoba, która pozostanie bez miejsca, teraz staje w środku kręgu i
wymyśla inne zdanie o tej samej strukturze – If you….. W zależności od potrzeb można
w ten sposób ćwiczyć zdania w dowolnym czasie gramatycznym, słownictwo i
struktury związane z lubieniem czegoś itp.</div>
<div class="MsoNormal">
Kolejna technika nazywa się Back to Back. Uczniowie parami
stają odwróceni plecami do siebie i splatają ramiona, żeby mimowolnie się nie
odwracać. Ćwiczenie można wykorzystać podczas odgrywania rozmowy telefonicznej.
Kolejna ciekawa technika 4 corners jest rodzajem debaty i świetnie doskonali
umiejętność argumentowania. Uczniowie najpierw siedzą swobodnie, ale mają
zamknięte oczy. Nauczyciel wypowiada zdanie, z którym uczniowie mają się zgodzić,
częściowo zgodzić, nie zgodzić lub częściowo nie zgodzić przez podniesienie
ręki. Przykładowo - <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>nauczyciel wypowiada
zdanie: Kosmici istnieją. Zgadzam się. Nauczyciel sprawdza, kto podnosi rękę,
następnie mówi: Nie zgadzam się, sprawdza, kto podnosi rękę. I tak
dalej…Ostatecznie, każdy z uczniów wędruje do innego kąta w sali, w ten sposób
w kątach tworzą się zespoły, które ustalają argumenty dla swoich przekonań i
prezentują je innym. Taką zabawę można uprościć, tworząc wersję nie z 4 kątami,
tylko z dwoma rzędami naprzeciwko siebie. Inna interesująca technika Running
Dictation jest połączeniem głuchego telefonu z zapisywaniem tekstu. Nauczyciel
przygotowuje krótki tekst. Uczniowie w parach lub małej grupie wybierają osobę
odpowiedzialną za zapisanie dyktowanego tekstu. Zabawa przypomina sztafetę.
Pierwsza osoba podbiega do karteczki z tekstem i zapamiętuje jak najwięcej,
dyktuje ten tekst z pamięci kolejnej osobie, ta kolejnej i tak dalej, aż w
końcu tekst dyktowany jest osobie zapisującej. Uczniowie mogą powtarzać tę
czynność, ale tylko jedna osoba może widzieć tekst. Wygrywa drużyna, która
pierwsza napisze tekst bez błędów. Następny pomysł na ciekawą zabawę polega na
wybraniu miejsca w sali, które będzie odpowiadać jakiemuś państwu na mapie
świata. Uczniowie stają i zadają osobie z najbliższego otoczenia pytania
związane z tym krajem i odgadują, co to za kraj. Kierownica (Wheel) to świetna
technika wykorzystująca przestrzeń w klasie. Uczniowie siedzą w 2 kręgach
naprzeciwko siebie. Krąg wewnętrzny jest nieruchomy, natomiast osoby z
zewnętrznego kręgu przesuwają się ciągle o jedno miejsce. W ten sposób ciągle
zmieniają partnera do rozmowy. Nauczyciel może jako temat wybrać dowolne
pytanie, które uczniowie zadają kolejnym osobom. </div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
Zajęcia były tak interesujące, że nie dało się nawet
zauważyć upływu czasu. Po 14 nasza grupa została oprowadzona po najciekawszych
miejscach w Soton (jak mawiają mieszkańcy). Miasto jest znane z portu, z
którego w 1912 roku odpłynął Titanic. Znajduje się tu SeaCity Museum, Solent
Sky oraz Muzeum Domu Tudorów, a także pozostałości dawnych murów miejskich i
najstarszy w Hampshire pub. Nieopodal mieści się ogromne centrum handlowe
WestQuay Shopping Centre liczące ponad 90 markowych sklepów. Southampton jest
znane również z mariny, gdzie przypływają i wypływają gigantyczne wycieczkowe
statki, takie jak Queen Mary 2.</div>
<div class="MsoNormal">
Po spacerze postanowiłam wykorzystać fakt, że dzisiejsze
zajęcia kończą się o 15 i pojechałam autobusem, do miasta, które bardzo
chciałam zobaczyć. Droga do Salisbury zajęła mi około 45 minut. Miasteczko jest
bardzo ładne, ale prawdziwą atrakcją jest majestatyczna katedra otoczona
pięknym zielonym trawnikiem. Cała katedra prezentuje jednolity styl gotycki z
najwyższą w Wielkiej Brytanii iglicą liczącą 123 metry. Wewnątrz widziałam
najstarszy na świecie funkcjonujący zegar z 1386 roku. Katedra może się
pochwalić największymi spośród wszystkich katedr w Wielkiej Brytanii
krużgankami oraz Wielką Kartą Swobód z 1215 roku (Magna Carta), która po raz
pierwszy określiła stosunki między królem (Janem) i jego poddanymi oraz ich
prawa. Po wyjściu z katedry jeszcze chwilę spacerowałam uliczkami tego uroczego
miasta. Do domu dotarłam bardzo późno, ponieważ autobusy z centrum jeżdżą do
dzielnicy, gdzie mieszkam, co godzinę.</div>
</div>
Agnieszka, Maciek i Olafhttp://www.blogger.com/profile/03832273940353780250noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4806273011383571426.post-53356037277363485022014-04-13T12:42:00.000-07:002014-04-26T13:19:27.613-07:00Nareszcie - jadę!<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<!--[if gte mso 9]><xml>
<w:WordDocument>
<w:View>Normal</w:View>
<w:Zoom>0</w:Zoom>
<w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone>
<w:Compatibility>
<w:BreakWrappedTables/>
<w:SnapToGridInCell/>
<w:WrapTextWithPunct/>
<w:UseAsianBreakRules/>
</w:Compatibility>
<w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel>
</w:WordDocument>
</xml><![endif]--><br />
<!--[if gte mso 10]>
<style>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}
</style>
<![endif]-->
<br />
<div class="MsoNormal">
Cały dzień spędziłam w drodze. Najpierw rano lot z Katowic
do Luton, następnie autobus National Express z Luton do centrum (po drodze miał
małą stłuczkę z innym autobusem) i po około 2 godzinach kolejny autobus do
Southampton. Na miejscu byłam dopiero około 18. Mam dużo szczęścia, ponieważ
trafiła mi się bardzo sympatyczna i serdeczna właścicielka. Pokoik jest
maleńki, ale jest wygodnie i mam wszystko, co potrzebne. Mój pokój znajduje się
na piętrze typowego angielskiego domu. Na dole jest salon i kuchnia z wyjściem
na ogródek, a na górze wspólna łazienka i 3 pokoje: mój, Najina, który
przyjechał z Omanu uczyć się angielskiego oraz właścicielki. </div>
</div>
Agnieszka, Maciek i Olafhttp://www.blogger.com/profile/03832273940353780250noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4806273011383571426.post-62198562313876389122014-04-10T12:39:00.000-07:002014-04-26T13:19:27.615-07:00Kilka dni przed wyjazdem<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<!--[if gte mso 9]><xml>
<w:WordDocument>
<w:View>Normal</w:View>
<w:Zoom>0</w:Zoom>
<w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone>
<w:Compatibility>
<w:BreakWrappedTables/>
<w:SnapToGridInCell/>
<w:WrapTextWithPunct/>
<w:UseAsianBreakRules/>
</w:Compatibility>
<w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel>
</w:WordDocument>
</xml><![endif]--><br />
<!--[if gte mso 10]>
<style>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}
</style>
<![endif]-->
<br />
<div class="MsoNormal">
Jonny kontaktuje się z całą grupa. Wypełniamy formularz
dotyczący naszych oczekiwań oraz celów, które chcemy osiągnąć dzięki udziale w
kursie. Dokonujemy autorefleksji w zakresie preferowanych przez nas stylów
nauczania. </div>
<div class="MsoNormal">
Poznajemy się wzajemnie, dowiadujemy się, jakie cele chcą
osiągnąć inni nauczyciele z Europy.</div>
</div>
Agnieszka, Maciek i Olafhttp://www.blogger.com/profile/03832273940353780250noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4806273011383571426.post-76544468747057168312014-03-13T11:38:00.001-07:002014-03-15T09:32:44.981-07:00Miesiąc przed wyjazdem<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<div style="text-align: justify;">
Dzisiaj zdałam sobie sprawę, że dokładnie za miesiąc 13 kwietnia wyjadę do Wielkiej Brytanii na kurs metodyczny. A jak do tego doszło, opisuję poniżej.</div>
<br />
We wrześniu złożyłam wniosek do Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Chciałam, po dłuższej przerwie w pracy zawodowej, zaktualizować wiedzę o metodach nauczania języka angielskiego. Oczywiście, najlepszym do tego miejscem jest Wielka Brytania.<br />
<br />
A jakie są korzyści z udziału w programie?<br />
<br />
1)pogłębianie wiedzy<br />
2)podniesienie kwalifikacji zawodowych<br />
3)poznanie nowoczesnych i innowacyjnych metod pedagogicznych<br />
4)możliwość nawiązania współpracy międzynarodowej z europejskimi placówkami oświatowymi<br />
5)wymiana
doświadczeń z nauczycielami innych krajów, a przez to poznanie
alternatywnych rozwiązań w odniesieniu do różnych problemów edukacyjnych<br />
6)możliwość ukończenia kursu w zagranicznej instytucji edukacyjnej i bliższego poznania kultury danego kraju<br />
<br />
<br />
Jak wynika z raportu, do III edycji programu wpłynęły 832 wnioski. 82 z nich zostały zaakceptowane, a 468, w tym mój, trafiły na listę rezerwową. 282 wnioski odrzucono. Dopiero pod koniec lutego okazało się, że jest szansa na dofinansowanie wyjazdu z dodatkowych środków Europejskiego Funduszu Społecznego.<br />
<br />
W rezultacie, kilka dni temu podpisałam umowę finansową, a wczoraj otrzymałam pierwszą ratę zaliczki na wyjazd. Bilety lotnicze musiałam zakupić już wcześniej, dlatego że termin mojego wyjazdu przypada na okres świąteczny, kiedy to wielu Pola<span style="font-size: small;">ków odwiedza swoje rodziny w Wielkiej Brytanii lub leci do ojczyzny.</span><br />
<span style="font-size: small;">Bilety na święta drożały z dnia na dzień, więc trzeba było wyłożyć pieniądze z własnych środków, ponieważ istniała obawa, że dość wysoka stawka na pokrycie podróży mogłaby w rezultacie nie wystarczyć. Warto o tym pamiętać i mieć odłożone pieniądze, zanim otrzyma się pierwszą zaliczkę.</span><br />
<br />
<div style="margin-bottom: 0cm;">
W związku z napiętą w ostatnim czasie sytuacją polityczną, problem stanowią również skoki w kursach walut i obawiam się, że będą spore straty związane z przewalutowaniem. Na szczęście zryczałtowana kwota<span style="font-size: small;"> przeznaczona na utrzymanie powinna wystarczyć na pokrycie różnic wynikających z obecnego kursu € i ₤.</span></div>
<br />
Bilety lotnicze już mam. Lecę do Londynu i dalej muszę się dostać na południe do Southampton. Jeszcze nie zdecydowałam, czy pojadę tam pociągiem, czy autobusem.<br />
<br />
<div style="text-align: left;">
Czytam informacje o szkole i o mieście, gdzie odbędę kurs. Szkołę znalazłam na mapie, jest położona bardzo blisko terenu uniwersytetu i dużego parku. Jeszcze nie wiem, gdzie mnie zakwaterują, ale mam nadzieję, że niedaleko szkoły. </div>
<div style="text-align: center;">
<br /></div>
</div>
<div style="text-align: center;">
<br /></div>
<div style="text-align: center;">
<br /></div>
</div>
<div style="text-align: center;">
<iframe frameborder="0" height="350" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no" src="https://maps.google.pl/maps?q=50.906876,-1.401284&num=1&hl=pl&ie=UTF8&t=m&z=14&ll=50.906578,-1.401132&output=embed" width="425"></iframe><br /></div>
<div style="text-align: center;">
<small><a href="https://maps.google.pl/maps?q=50.906876,-1.401284&num=1&hl=pl&ie=UTF8&t=m&z=14&ll=50.906578,-1.401132&source=embed" style="color: blue; text-align: left;">Wyświetl większą mapę</a></small></div>
</div>
<div style="text-align: center;">
<br /></div>
<div style="text-align: center;">
<br /></div>
<div style="text-align: center;">
<iframe frameborder="0" height="350" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no" src="https://maps.google.pl/maps?q=50.906876,-1.401284&layer=c&sll=50.906782,-1.401285&cbp=13,100.56,,1,0.59&cbll=50.906893,-1.401434&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.906876,-1.401284&spn=0.00105,0.001593&t=m&z=14&panoid=Bmx7jF8ryQ1ObBW7RIXVeA&source=embed&output=svembed" width="425"></iframe><br /></div>
<div style="text-align: center;">
<small><a href="https://maps.google.pl/maps?q=50.906876,-1.401284&layer=c&sll=50.906782,-1.401285&cbp=13,100.56,,1,0.59&cbll=50.906893,-1.401434&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.906876,-1.401284&spn=0.00105,0.001593&t=m&z=14&panoid=Bmx7jF8ryQ1ObBW7RIXVeA&source=embed" style="color: blue; text-align: left;">Wyświetl większą mapę</a></small>
</div>
</div>
Agnieszka, Maciek i Olafhttp://www.blogger.com/profile/03832273940353780250noreply@blogger.com0Dąbrowa Górnicza, Polska50.3216897 19.19491259999995250.1596427 18.872189099999954 50.4837367 19.517636099999951